Jak zatrzymać młodość

Jak policzyć kroki nawet bez krokomierza [ściąga]

Jak policzyć kroki bez krokomierza

Łapcie – oto najbardziej uniwersalna ściąga do robienia kroków, jaką widział świat. Ma dwie podstawowe zalety:

1) Pomoże Ci policzyć kroki nawet bez krokomierza

2) Jest uniwersalna, bo nie liczy się ani Twój wzrost, ani waga, ani płeć, a jedynie tempo, z jakim przebierasz nogami

Ściągę te stworzył dr Pedro Saint-Maurice z Krajowego Instytutu Zdrowia Stanów Zjednoczonych. Przeprowadził on badania, w których wzięło udział 4840 osób w wieku powyżej 40 lat. Ochotników wyposażył na tydzień w urządzenia z akcelerometrem. Dzięki temu mógł mierzyć tempo, z jakim stawiali kroki, ich dokładną liczbę oraz tzw. cykle chodu. Warto też wspomnieć, że badania są wyjątkowo świeże. Ich wyniki zostały opublikowane 24 marca 2020 w Journal of the American Medical Association.

Czy trzeba mieć krokomierz, żeby liczyć kroki?

Jak mierzyć kroki, w ogóle o tym nie myśląc

Tabela przedstawia uśrednione wyniki, jakie dr Pedro uzyskał na podstawie analizy uzyskanej tony danych. Wynika z niej, że wykonanie tysiąca kroków zajmuje od 10 minut szybkim tempem. Natomiast tempem wolnym, czyli lekko spacerowym – do 17 minut 🙂

LICZBA KROKÓW
CZAS CHODZENIA (w minutach)
wolne tempośrednie temposzybkie tempo
1000
17
13
10
2000
33
25
20
3000
50
38
30
4000
67
50
40
5000
83
63
50
6000
100
75
60
7000
117
88
70
8000
133
100
80
9000
150
113
90
10000
167
125
100

Oczywiście czasem mogą się pojawić drobne rozbieżności. W końcu nie zawsze stawia się kroki po prostu wolno, średnio lub szybko, tylko gdzieś pomiędzy. Natomiast zegarki i opaski z krokomierzem też mają swoje ograniczenia. Niektóre są zbyt czułe i zliczają każde machnięcie ręką, a inne zaniżają wynik. Zwłaszcza jeśli opierają się na danych z GPS-u i rzadko je zbierają (np. co 20 sekund), a Ty biegasz po łukach – jak na bieżni. Wtedy mogą mocno ścinać Twoją trasę na zakrętach, a wraz z nią szacowaną liczbę kroków.

Ile chodzić, żeby uzyskać najlepszy efekt

Przypominam, że minimalna, zdrowa, dzienna liczba kroków to 8000. W zeszłym roku napisałem na ten temat cały tekst. Przeprowadziłem w nim najobszerniejszą w Polsce analizę badań nt. wpływu chodzenia na zdrowie (z podziałem na wiek). Zainteresowanych odsyłam do artykułu „Ile kroków trzeba robić, żeby siedzący tryb życia nie niszczył Ci zdrowia?” 🙂

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Julian Sobiech (@jakdozycsetki)

Źródełko:

Saint-Maurice P, Troiano R, Bassett Jr D, Graubard B, Carlson S, Shiroma E, Fulton J, Matthews C. Association of Daily Step Count and Step Intensity With Mortality Among US Adults. JAMA. 2020 Mar 24;323(12):1151-1160.

Tags:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *