Jak powstrzymać starość

8 sygnałów, że najwyższy czas odpocząć

Zmęczenie niejedno ma imię. Czasem męczy samotność, czasem towarzystwo innych ludzi. Czasem siły odbiera dzień wyczerpującej pracy, a innym razem sama myśl o nadchodzącym poniedziałku. Koniec końców efekt jest praktycznie taki sam – pragnienie, by uciec przed światem i tak po prostu nic nie robić. Lub przeciwnie – robić wiele, ale tylko to, co naprawdę chcesz.

Do odpoczywania bez wyrzutów czasem trzeba dojrzeć. Dobrze wie o tym chyba każdy, kogo zarobki zależą wprost od czasu i wysiłku wkładanego w pracę. Im mniej pracujesz, tym mniej obsłużysz ludzi i sprzedasz mniej towaru. Dlatego zawsze kusi, żeby robić więcej i pracować dłużej. Sam przez całe lata nie mogłem sobie wbić do głowy, że czasem trzeba jednak zrobić sobie przerwę zamiast orać od świtu do zmierzchu.

Trudno się pogodzić, że człowiek to nie maszyna i może zrobić dużo mniej, niż sam by chciał. A tymczasem odpoczynek to genialny wynalazek. Bóg wiedział, co robi, każąc ludziom odpoczywać co najmniej jeden dzień w tygodniu.

Chroniczne zmęczenie przyspiesza starzenie

Odpoczynek to Twój przyjaciel, bo spowalnia starzenie – człowiek do bólu eksploatowany zużywa swój organizm dużo, dużo szybciej. Brak wypoczynku to brak regeneracji i gigantyczny stres dla ciała. Niszczy stawy i kręgosłup, skórę i serce. Pracowitość to święta cecha, ale nie przez siedem dni w tygodniu. Trzymam się tej zasady nawet teraz – mimo że właśnie wydałem ebooka i trwa jego promocja, w weekend nie robiłem nic. Niektórzy twierdzą, że to błąd. Ja twierdzę, że pieniądze nie są warte tego, żeby się katować. Odpoczynek to dla mnie świętość bez względu na okoliczności. Bo życie to nie sprint. To maraton. Biegnąc za szybko, nie dotrzesz do celu.

Ból ze zmęczenia

Przemęczenie to także czysty ból. Oliver Sacks – słynny amerykański neurolog – wyróżnia całą kategorię migren „z wyczerpania” – spowodowanych skrajnym brakiem energii i zmęczeniem układu nerwowego. Atak może przyjść zarówno po ogromnym wysiłku fizycznym (np. po maratonie), umysłowym (sesja na uczelni, skomplikowany projekt w pracy itd.), z głodu, po biegunce, jak i z powodu niewyspania. Zdrowy człowiek może czasem zmusić się do pracy ponad siły. Migrenik dostanie brutalne „STOP!” od organizmu.

Oznaki chronicznego przemęczenia

Łatwo wpaść w destrukcyjną pętlę i zacząć się obwiniać za marnowanie czasu, kiepskie samopoczucie czy niską efektywność. To jednak nie ma sensu. Jesteśmy tylko ludźmi i każdy ma prawo do słabszego dnia. Parę lat zajęło mi przyswojenie i zaakceptowanie takiego podejścia, ale odkąd zrozumiałem, że warto od czasu posłuchać organizmu i trochę się polenić, mam o wiele lepsze i spokojniejsze życie. Jeśli ten etap wciąż znajduje się przed Tobą, a zmęczenie i wyrzuty gryzą Cię od środka, to weź przykład z kotów. One nie mają wyrzutów, że śpią po 16 godzin dziennie 🙂

8 sygnałów, że najwyższy czas odpocząć:

  1. Brak energii
  2. Kiepski nastrój
  3. Problemy z pamięcią
  4. Trudności ze skupieniem się
  5. Problemy ze snem
  6. Ciągłe przeziębienia
  7. Proste czynności są jak wyprawa w Himalaje
  8. Resztę życia chciałoby się spędzić w łóżku

 

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Julian Sobiech (@jakdozycsetki)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


„Jak dożyć setki”

Moja książka
Jak dożyć setki
już w sprzedaży!

Dostępna w sklepie wydawnictwa lub na stronie empik.com