Jak zatrzymać młodość

7 powodów, by ograniczyć korzystanie z telefonu

Naszym celem powinno być nie tylko życie długie, ale też przeżyte świadomie i na maxa. Tymczasem już sama obecność wyłączonego telefonu, który po prostu leży sobie w zasięgu wzroku, kradnie uwagę i utrudnia koncentrację. Mózg delikatnie, ale konsekwentnie zachęca nas do jak najczęstszego zaglądania, czy przypadkiem nie przyszło jakieś nowe powiadomienie.

I nie jest to bynajmniej nasza wina.

Telefony i aplikacje są projektowane dokładnie po to, byśmy spędzali z nimi jak najwięcej czasu. Taki Facebook w każdej sekundzie prowadzi niezliczone testy na różnych grupkach użytkowników, a każdy ma na celu usprawnienie mechanizmów uzależniających. Social media i smartfony to nie jest niewinne miejsce, tylko potężna pętla dopaminowa, która ma nas przyciągnąć i zatrzymać.

Pół biedy, gdy trafi na dojrzałego, mądrego dorosłego, który potrafi się kontrolować i odcina się od niebezpieczeństwa, gdy spostrzeże u siebie pierwsze objawy uzależnienia. Najgorzej mają jednak dzieci, nastolatki i osoby z różnych względów podatne na cudze wpływy (do czego oczywiście mało kto potrafi się przyznać).

Niektórzy doświadczają wręcz tzw. syndromu FOMO (fear of missing out) – lęku przed tym, że ominie ich coś ważnego. Sprawia to, że 200 razy dziennie odpalają smartfona, żeby sprawdzić, czy coś się dzieje. Albo tak po prostu. Z nudów. Wchodzisz na Fejsa i widzisz, że Twój przyjaciel ma nową dziewczynę, o której nic Ci nie mówił. No nie da się tego nie skomentować! A potem cyk, przechodzisz na feed i zaczynasz sobie scrollować. Mija minuta, pięć, a potem trzy godziny. I przypominasz sobie, że miałaś/-eś coś zjeść dwie godziny temu.

7 pozytywnych efektów odstawienia elektronicznych „pożeraczy czasu”:

  1. Więcej wolnego czasu
  2. Spokojniejszy sen
  3. Lepsza koncentracja
  4. Większa produktywność
  5. Łatwiejsze skupienie na „tu i teraz”
  6. Mniejsze ryzyko, że zderzysz się ze słupem
  7. Mniej czasu zmarnowanego na porównywanie się z innymi

Żeby było jasne – wszystko jest dla ludzi. Byle z umiarem. Jeżeli jednak zauważysz, że telefon kradnie Ci czas, wycisz go i wynieś go do innego pomieszczenia. Ten sposób zawsze działa. 😉

Źródełka:

Hunter MR, Gillespie BW and Chen SYP. Urban Nature Experiences Reduce Stress in the Context of Daily Life Based on Salivary Biomarkers. Front. Psychol. 10:722.
Appel H, Crusius J, Gerlach AL. Social comparison, envy, and depression on Facebook: A study looking at the effects of high comparison standards on depressed individuals. Journal of Social and Clinical Psychology, 34, 277–289.

Tags:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *