DietaJak powstrzymać starość

Skóra mi się starzeje – co jeść, żeby to powstrzymać?

Jak powstrzymać starzenie się skóry i powstawanie zmarszczek? Oto jedna z najciekawszych odpowiedzi. Udzielają jej dr Rajani Katta i dr Samir Desai w swojej publikacji w Journal of Clinical and Aesthetical Dermatology z 2014 roku. Aby ją zrozumieć, przeprowadźmy najpierw minilekcję fizjologii.

Skóra właściwa składa się mniej więcej z 80% z kolagenu, który odpowiada ‪m.in‬. za jej elastyczność. Niestety, po 20-25 rż. rozpoczyna się proces tzw. glikacji. Polega on na „sieciowaniu” kolagenu – jego włókienka zaczynają łączyć się z elastyną (drugie podstawowe białko tworzące skórę), i to w chaotyczny sposób, przez co z czasem cała konstrukcja skóry staje się mniej sprężysta i sztywniejsza. W dodatku cały proces jest nieodwracalny, a jego bezpośrednią konsekwencją stają się zmarszczki.

Skóra – aby zatrzymać naturalne tempo starzenia – potrzebuje zewnętrznej i wewnętrznej pielęgnacji

Jak powstrzymać zbyt szybkie starzenie się skóry?

Na szczęście są sposoby, by spowalniać to zjawisko – na „sieciowanie” kolagenu spory wpływ ma bowiem to, co jemy. Badania pokazały np., że pierwszą rzeczą, która drastycznie przyspiesza starzenie się skóry jest nadmiar węglowodanów. W związku z tym nadwaga, hiperglikemia i przede wszystkim cukrzyca stanowią prostą drogę do tego, żeby skóra szybko stała się zużyta jak papier.

Druga kwestia: niektóre substancje mają bezpośredni wpływ na hamowanie procesu glikacji. Należą do nich np. kwas alfa-liponowy (popularny ALA) oraz tiamina (czyli witamina B1), a produkty wymienione na grafice stanowią ich wartościowe źródła. Warto też wspomnieć, że mnóstwo kwasu ALA znajduje się w czerwonym mięsie, a zwłaszcza w organach aktywnych metabolicznie – sercu, wątrobie i nerkach. Dlaczego nie pokazuję ich na poniższej grafice (na końcu artykułu)? Wyjaśnienie znajdziecie w tym tekście. Z pewnością powinniście go przeczytać, zwłaszcza jeżeli obserwujecie mnie krótko lub jesteście tu pierwszy raz. Uznałem jednak, że informację o mięsie i tak powinienem podać z kronikarsko-dziennikarskiego obowiązku.

Pewne grupy produktów przywracają naturalne tempo starzenia się skóry

Co jeść, jeśli Twoja skóra zbyt szybko się starzeje?

Proces starzenia się skóry spowalniają:

  • Słonecznik
  • Orzechy (włoskie, ziemne, pistacje, nerkowce itd.)
  • Szpinak
  • Brokuły
  • Pomidory
  • Jajka
  • Cynamon
  • Oregano
  • Goździki
  • Aloes (sok)

Skóra starzeje się za szybko, jeśli często jesz produkty smażone lub prażone

Co przyspiesza starzenie się skóry:

  • Produkty smażone
  • Produkty prażone
  • Nadmiar węglowodanów (glukozy i fruktozy)

Wszystko jest dla ludzi – nic Ci się nie stanie od jednej paczki chipsów czy prażonej kukurydzy. Natomiast jeśli jadasz tego typu rzeczy po parę razy w tygodniu, Twoja skóra będzie się starzeć w przyspieszonym, nienaturalnym tempie.

Najlepsze efekty skórochronnej diety osiągną osoby wytrwałe i konsekwentne, bo różnicę odczuwa się po latach, a może i po dekadach.

Niewątpliwie poznasz je chociażby po tym, że z biegiem lat zaczniesz coraz młodziej wyglądać na tle rówieśników. To tak jak z oszczędzaniem – jeśli zaczniesz odkładać małe kwoty i rzadko wydawać kasę na głupoty (nie mylić z całkowitym odmawianiem sobie przyjemności), to po latach będziesz dysponować dużo większym bogactwem niż ci, którzy nie robili nic. Moim zdaniem warto. 🙂

 

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Julian Sobiech (@jakdozycsetki)

Źródełka:

Danby FW. Nutrition and aging skin: sugar and glycation. Clin Dermatol. 2010 Jul-Aug;28(4):409-11.

Corstjens H, Dicanio D, Muizzuddin N, Neven A, Sparacio R, Declercq L, Maes D. Glycation associated skin autofluorescence and skin elasticity are related to chronological age and body mass index of healthy subjects. Exp Gerontol. 2008 Jul;43(7):663-7.

Duffey KJ, Popkin BM. High-fructose corn syrup: is this what's for dinner? Am J Clin Nutr. 2008 Dec;88(6):1722S-1732S.

O'Brien J, Morrissey PA. Nutritional and toxicological aspects of the Maillard browning reaction in foods. Crit Rev Food Sci Nutr. 1989;28(3):211-48.

Dearlove RP, Greenspan P, Hartle DK, Swanson RB, Hargrove JL. Inhibition of protein glycation by extracts of culinary herbs and spices. J Med Food. 2008 Jun;11(2):275-81.

Katta R, Kramer MJ. Skin and Diet: An Update on the Role of Dietary Change as a Treatment Strategy for Skin Disease. Skin Therapy Lett. 2018 Jan;23(1):1-5.

Purba MB1, Kouris-Blazos A, Wattanapenpaiboon N, Lukito W, Rothenberg EM, Steen BC, Wahlqvist ML. Skin wrinkling: can food make a difference? J Am Coll Nutr. 2001 Feb;20(1):71-80.

Binic I, Lazarevic V, Ljubenovic M, Mojsa J, Sokolovic D. Skin ageing: natural weapons and strategies. Evid Based Complement Alternat Med. 2013;2013:827248.

Katta R, Desai SP. Diet and dermatology: the role of dietary intervention in skin disease. J Clin Aesthet Dermatol. 2014;7(7):46–51.

Tags:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *