Jak zatrzymać młodość

Co różni studentów przeciętnych od wybitnych

Wpływ snu na efekty w nauce

Czasem lepiej krócej się pouczyć, a trochę dłużej pospać.

Zarwanie jednej czy dwóch nocy nie powinno wyrządzić Ci krzywdy. Jeśli jednak niedosypianie stanie się nawykiem, wtedy jest awaria, bo niedobór snu to niedobór zdolności poznawczych. Krótko mówiąc: nie tylko trudniej nauczyć się nowych rzeczy, ale też przypomnieć sobie to, czego już się nauczyliśmy.

Do ciekawych wniosków doszli naukowcy z Uniwersytetu Króla Sauda w Arabii Saudyjskiej. W 2012 roku zespół pod kierownictwem Ahmeda BaHammamy przebadał 410 studentów – 115 z przeciętnymi ocenami i 295 z bardzo dobrymi – i sprawdzili, ile śpią jedni i drudzy. Różnica jest wyraźna – aż 20-minutowa:

Średniacy od poniedziałku do piątku notowali średnio po 5 godzin i 56 minut efektywnego snu. Natomiast najlepsi – 6 godzin i 17 minut.

To tak, jakby ci drudzy zaliczali w ciągu dnia dodatkową drzemkę. Co ciekawe, studenci z obu grup w weekend urządzali sobie solidne odsypianie, solidarnie zaliczając po 9 godzin snu.

Czy warto zarywać sen, by się uczyć?

Zależność w badanej grupie wydaje się jasna, choć sprzeczna z intuicją. Pilni studenci raczej kojarzą się z nocami spędzonymi nad książkami. Tymczasem ci woleli dłużej pospać, by na drugi dzień być w lepszej formie. Dzięki temu potrafili sprawniej korzystać z tych zasobów, które mieli w swoich głowach.

Trzeba jednak podkreślić, że są to hipotezy. Badania populacyjne są w stanie wykryć korelacje, ale nie ma pewności, czy stanowią one również związki przyczynowo-skutkowe. Nie wiadomo więc, w jakim dokładnie stopniu większa ilość snu przekłada się na lepsze oceny. Wiadomo natomiast, że osoby, które potrafią same siebie zdyscyplinować do tego, by kłaść się odpowiednio wcześnie, mają większe szanse, by zdyscyplinować się także do nauki, ćwiczeń i trzymania diety.

Bo jedno jest pewne – wyspany człowiek łatwiej opiera się pokusom 🙂

 

 

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Julian Sobiech (@jakdozycsetki)

Źródełko:

Bahammam AS, Alaseem AM, Alzakri AA, Almeneessier AS, Sharif MM. The relationship between sleep and wake habits and academic performance in medical students: a cross-sectional study. BMC Med Educ. 2012 Aug 1;12:61.

Tags:

2 (komentarze)

  1. Kto wie, może tamci lepiej śpią, bo mają dobre stopnie 😉 Ach ta statystyka. Choć poważnie mówiąc, to podejrzewam, że wyniki mogą wiązać się z bardziej i mniej imprezowym stylem życia na studiach, co przekłada się na ilość snu.

    1. Cześć Gabi. Tak, to pewne – częstotliwość i intensywność imprezowania to kluczowy czynnik wpływający na oceny. Oczywiście statystycznie rzecz biorąc 😉 Nie wiem, czy znajdzie się jakiś naukowiec, który spróbuje to jednoznacznie udowodnić, ale jeśli tak, to raczej nie będzie miał problemów ze znalezieniem chętnych do badania 😀

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *