DietaJak powstrzymać starość

Fisetyna a komórki zombie. 9 warzyw i owoców spowalniających starzenie

Czym jest fisetyna?

Fun fact: w Twoim organizmie żyje stado zombie, o których nawet nie wiesz. Na szczęście niektóre warzywa i owoce zawierają substancję, która czyści z nich organizm. Jej nazwa brzmi: fisetyna.

Czym są komórki zombie

Mowa o komórkach, które już się nie rozmnażają, a jeszcze nie umierają. Nazwa „zombie” jest więc w 100% adekwatna do ich „roli” – to tak naprawdę bezproduktywne, żywe trupy. Jedyne, co robią, to SĄ, a ich obecność nie tylko nie jest dla organizmu neutralna, ale wręcz szkodliwa – wraz z wiekiem komórek zombie powstaje coraz więcej, a im większa tworzą zgraję, tym bardziej przyspieszają starzenie. Zwiększają też ryzyko rozwoju choroby Alzheimera, osteoporozy czy insulinooporności.

Proces ich akumulacji jest na szczęście częściowo odwracalny. Komórki zombie da się usunąć, a wydatnie pomaga w tym tzw. fisetyna – związek chemiczny i jednocześnie silny przeciwutleniacz. Powstał na ten temat szereg publikacji, a jedna z najciekawszych i najświeższych (z października 2018) opisuje badania zespołu Matthew J. Yousefzadeha z amerykańskiego Uniwersytetu Minnesoty.

Fisetyna

Fisetyna opóźnia proces starzenia

Z 10 przebadanych związków chemicznych najlepsze efekty dała właśnie fisetyna. Eksperyment prowadzano m.in. na starych, 85-tygodniowych myszach (odpowiednich ludzkich 75 lat), którym nie tylko poprawiono ich mysi dobrostan, ale też wydłużono życie. I to jest ten efekt, którego pożądamy – żyć jak najdłużej w jak najlepszym zdrowiu.

Kuracja fisetyną przyspieszyła usuwanie komórek zombie, co przełożyło się na kilka konkretnych efektów: zdrowsze futro, mniej stanów zapalnych i dwa razy dłuższe życie (licząc od momentu rozpoczęcia badań) niż myszy z grupy kontrolnej. Czysty zysk. Aby uzyskać podobny, odmładzający efekt, ludzie musieliby przyjmować dzienną dawkę 600-900 mg fisetyny. Naukowcy szacują, że średnio spożywamy jej z jedzeniem ok. 500 mg, czyli do uzupełnienia zostaje 100-400 mg. Ile można jej uzyskać z poszczególnych produktów?

Truskawki 160 µg/g
Jabłka 26,9 µg/g
Persymona 10,6 µg/g
Korzeń lotosu 5,8 µg/g
Cebula 4,8 µg/g
Winogrona 3,9 µg/g
Kiwi 2 µg/g
Brzoskwinie 0,6 µg/g
Ogórki 0,1 µg/g

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Julian Sobiech (@jakdozycsetki)

Źródełka:

Yousefzadeh MJ, Zhu Y et al. Fisetin is a senotherapeutic that extends health and lifespan. EBioMedicine. 2018 Oct;36:18-28.

Khan N, Syed DN, Ahmad N, Mukhtar H. Fisetin: a dietary antioxidant for health promotion. Antioxid Redox Signal. 2013 Jul 10;19(2):151-62.

Tags:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *