Dieta

6 suplementów łagodzących bóle głowy

Suplementy łagodzące ból głowy

Migrena to mocarny przeciwnik, dlatego warto wytoczyć na nią wszystkie najmocniejsze działa. A w związku z tym, że przyczyna bólu głowy najczęściej jest złożona, pewną ulgę może przynieść kilka ciekawych suplementów.

Do poprawy u pacjenta zwykle jest sylwetka, środowisko pracy (biurko, krzesło, monitor), jakość powietrza w pomieszczeniu (za gorące, za zimne, za suche), mebel, na którym się śpi (zbyt twardy/miękki materac, niewygodna poduszka, zapadające się łóżko) czy ilość spożywanych płynów (za mało wody w ciągu dnia). Czasem rolę odgrywają hormony – zwłaszcza u kobiet. Napięcie mięśni prowokujących ból rośnie tuż przed i w trakcie okresu.

Jest jednak jeszcze jedna przyczyna, o której większość nie wie, a reszta zapomina – dieta i niedobory. Co warto brać, żeby bolało i rzadziej, i mniej? Oto przegląd badań naukowych na ten temat.

Magnez łagodzi ból głowy

Magnez

Magnez jest królem suplementów zwalczających ból. Jego niedobór skutkuje nie tylko kurczem łydek, ale też np. zaciśnięciem mięśni w ścianach naczyń krwionośnych (skutek: podwyższone ciśnienie), macicy (skutek: ciężkie, bolesne miesiączki) czy naczyń krwionośnych w mózgu (co jest uważane przez lekarzy za jedną z głównych przyczyn migreny).

Już w 1995 roku neurologowie ze Szpitala Henry’ego Forda w Detroit odkryli, że ludzie cierpiący na migrenę mają we krwi niższe stężenie magnezu niż zdrowi. Kilka lat później – w 2003 roku – naukowcy z Kaiser Permanente w Kaliforni opublikowali wyniki randomizowanych badań z podwójnie ślepą próbą, w których porównali działanie magnezu z placebo. Wyniki okazały się jednoznaczne – placebo kompletnie nie zadziałało na bóle głowy, zaś 16-tygodniowa suplementacja magnezem (9 mg tlenku magnezu/kilogram masy ciała/dzień) zmniejszyła się zarówno częstotliwość ataków, jak i ich natężenie. W skrócie: dzięki suplementacji magnezem głowa boli nie tylko rzadziej, ale i lżej.

>W tym artykule< znajdziesz kompendium wiedzy o magnezie.

Witamina D

Witamina D jest fantastyczna, a jednym z jej pozytywnych działań jest redukcja bólu. Niestety, większość Polek i Polaków ma jej za mało, przez co niepotrzebnie cierpią na bóle silniejsze, niż mogliby mieć. Badania – wykonane nawet prywatnie – kosztują niewiele, bo kilkadziesiąt złotych w skali roku. Warto się na nie wybrać co kilka miesięcy (np. w kwietniu i w listopadzie).

W tym artykule< znajdziesz kompendium wiedzy o witaminie D (a przede wszystkim aktualne wytyczne, ile należy jej brać, jeśli mieszkasz w Polsce).

Wapń pomaga na ból głowy

Wapń

Wapń to nie tylko zdrowe zęby i mocne kości. W mięśniach działa on w parze z magnezem. Bez wapnia mięsień się nie skurczy, a bez magnezu nie rozluźni (stąd bolesne kurcze łydek). Dlatego aby zachować między nimi prawidłowy balans, musisz zadbać o jedno i drugie. Nie może być tak, że jedno koło jest od malucha, a drugie od tira.

Zapotrzebowanie na wapń wynosi u dorosłych ok. 1000 mg na dzień (u kobiet w ciąży i w okresie okołomenopauzalnym – ok. 1500 mg). Wbrew pozorom nie jest to aż tak wiele, bo odpowiada to mniej więcej 3 litrom mineralizowanej Muszynianki. I kto mówił, że nie da się żyć bez suplementów 😉

Witamina B6

Irańscy naukowcy z Isfahan University of Medical Sciences w 2015 r. opublikowali wyniki swoich badań nad suplementacją witaminą B6. Wyniki, jakie osiągnęli, są obiecujące. Dzienna dawka 80 mg sprawiła po 3 miesiącach, że ataki migreny trwały o 35% krócej. Były też o 32% mniej bolesne. W rezultacie zamiast ataków odbierających chęć do życia pacjenci doświadczali bólu, który przechodził szybciej i z którym dało się funkcjonować.

Jakie suplementy pomagają w walce z bólem głowy?

L-karnityna i koenzym Q10

Jedna z teorii głosi, że źródeł migreny należy szukać w komórkach, a dokładniej w niesprawnych mitochondriach. Jak poprawić ich wydajność? Odpowiedź na to pytanie znaleźli nasi irańscy znajomi z poprzedniego akapitu. Odkryli oni, że w leczeniu i zapobieganiu migrenom istotną rolę odgrywa duet L-karnityna + koenzym Q10.

L-karnityna ułatwia transport kwasów tłuszczowych, które stanowią paliwo dla mitochondriów. Natomiast koenzym Q10 dba, by uwalniane w tym procesie elektrony nie uszkodziły samych mitochondriów.

Wyniki 8-tygodniowej suplementacji okazały się spektakularne. Ataki migreny zdarzały się prawie 3 razy rzadziej, trwały 2 razy krócej i były 2 razy mniej bolesne. Problem w tym, że badania zostały zlecone przez producenta tych suplementów, więc należy wziąć poprawkę na możliwy brak obiektywizmu. Powyższe badania warto więc uzupełnić metaanalizą z lutego 2019 roku, która potwierdziła, że koenzym Q10 zmniejsza częstotliwość ataków migren. Natomiast nie wykazała, by miał wpływ na długość i intensywność bólu.

 

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Julian Sobiech (@jakdozycsetki)

 

Źródełka:

Wang F, Van Den Eeden SK, Ackerson LM, Salk SE, Reince RH, Elin RJ. Oral magnesium oxide prophylaxis of frequent migrainous headache in children: a randomized, double-blind, placebo-controlled trial. Headache. 2003 Jun;43(6):601-10.

Welch KM, Ramadan NM. Mitochondria, magnesium and migraine. J Neurol Sci. 1995 Dec;134(1-2):9-14.

Gaul C, Diener HC, Danesch U; Migravent® Study Group. Improvement of migraine symptoms with a proprietary supplement containing riboflavin, magnesium and Q10: a randomized, placebo-controlled, double-blind, multicenter trial. J Headache Pain. 2015;16:516.

Sadeghi O, Nasiri M, Maghsoudi Z, Pahlavani N, Rezaie M, Askari G. Effects of pyridoxine supplementation on severity, frequency and duration of migraine attacks in migraine patients with aura: A double-blind randomized clinical trial study in Iran. Iran J Neurol. 2015 Apr 4;14(2):74-80.

Hajihashemi P, Askari G, Khorvash F, Reza Maracy M, Nourian M. The effects of concurrent Coenzyme Q10, L-carnitine supplementation in migraine prophylaxis: A randomized, placebo-controlled, double-blind trial. Cephalalgia. 2019 Apr;39(5):648-654.

Tags:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *