Dieta

6 suplementów łagodzących bóle głowy

Suplementy łagodzące ból głowy

Migrena to mocarny przeciwnik, dlatego warto wytoczyć na nią wszystkie najmocniejsze działa. Zwłaszcza że przyczyna bólu głowy najczęściej jest złożona, pewną ulgę może przynieść kilka ciekawych suplementów.

Do poprawy u pacjenta zwykle jest sylwetka, środowisko pracy (biurko, krzesło, monitor), jakość powietrza w pomieszczeniu (za gorące, za zimne, za suche), mebel, na którym się śpi (zbyt twardy/miękki materac, niewygodna poduszka, zapadające się łóżko) czy ilość spożywanych płynów (za mało wody w ciągu dnia). Czasem rolę odgrywają hormony – zwłaszcza u kobiet. Napięcie mięśni prowokujących ból rośnie tuż przed i w trakcie okresu.

Jest jednak jeszcze jedna przyczyna, o której większość nie wie, a reszta zapomina – dieta i niedobory. Co warto brać, żeby bolało i rzadziej, i mniej? Oto przegląd badań naukowych na ten temat.

Magnez łagodzi ból głowy

Magnez

Magnez jest królem suplementów zwalczających ból. Jego niedobór skutkuje nie tylko kurczem łydek, ale też np. zaciśnięciem mięśni w ścianach naczyń krwionośnych (skutek: podwyższone ciśnienie), macicy (skutek: ciężkie, bolesne miesiączki) czy naczyń krwionośnych w mózgu (co jest uważane przez lekarzy za jedną z głównych przyczyn migreny).

Już w 1995 roku neurologowie ze Szpitala Henry’ego Forda w Detroit odkryli, że ludzie cierpiący na migrenę mają we krwi niższe stężenie magnezu niż zdrowi. Kilka lat później – w 2003 roku – naukowcy z Kaiser Permanente w Kaliforni opublikowali wyniki randomizowanych badań z podwójnie ślepą próbą, w których porównali działanie magnezu z placebo. Wyniki okazały się jednoznaczne – placebo kompletnie nie zadziałało na bóle głowy, zaś 16-tygodniowa suplementacja magnezem (9 mg tlenku magnezu/kilogram masy ciała/dzień) zmniejszyła się zarówno częstotliwość ataków, jak i ich natężenie. W skrócie: dzięki suplementacji magnezem głowa boli nie tylko rzadziej, ale i lżej.

>W tym artykule< znajdziesz kompendium wiedzy o magnezie.

Witamina D

Witamina D jest fantastyczna, a jednym z jej pozytywnych działań jest redukcja bólu. Niestety, większość Polek i Polaków ma jej za mało, przez co niepotrzebnie cierpią na bóle silniejsze, niż mogliby mieć. Badania – wykonane nawet prywatnie – kosztują niewiele, bo kilkadziesiąt złotych w skali roku. Warto się na nie wybrać co kilka miesięcy (np. w kwietniu i w listopadzie).

W tym artykule< znajdziesz kompendium wiedzy o witaminie D (a przede wszystkim aktualne wytyczne, ile należy jej brać, jeśli mieszkasz w Polsce).

Wapń pomaga na ból głowy

Wapń

Wapń to nie tylko zdrowe zęby i mocne kości. W mięśniach działa on w parze z magnezem. Bez wapnia mięsień się nie skurczy, a bez magnezu nie rozluźni (stąd bolesne kurcze łydek). Dlatego aby zachować między nimi prawidłowy balans, musisz zadbać o jedno i drugie. Nie może być tak, że jedno koło jest od malucha, a drugie od tira.

Zapotrzebowanie na wapń wynosi u dorosłych ok. 1000 mg na dzień (u kobiet w ciąży i w okresie okołomenopauzalnym – ok. 1500 mg). Wbrew pozorom nie jest to aż tak wiele, bo odpowiada to mniej więcej 3 litrom mineralizowanej Muszynianki. I kto mówił, że nie da się żyć bez suplementów 😉

Witamina B6

Irańscy naukowcy z Isfahan University of Medical Sciences w 2015 r. opublikowali wyniki swoich badań nad suplementacją witaminą B6. Wyniki, jakie osiągnęli, są obiecujące. Dzienna dawka 80 mg sprawiła po 3 miesiącach, że ataki migreny trwały o 35% krócej. Były też o 32% mniej bolesne. W rezultacie zamiast ataków odbierających chęć do życia pacjenci doświadczali bólu, który przechodził szybciej i z którym dało się funkcjonować.

Jakie suplementy pomagają w walce z bólem głowy?

L-karnityna i koenzym Q10

Jedna z teorii głosi, że źródeł migreny należy szukać w komórkach, a dokładniej w niesprawnych mitochondriach. Jak poprawić ich wydajność? Odpowiedź na to pytanie znaleźli nasi irańscy znajomi z poprzedniego akapitu. Odkryli oni, że w leczeniu i zapobieganiu migrenom istotną rolę odgrywa duet L-karnityna + koenzym Q10.

L-karnityna ułatwia transport kwasów tłuszczowych, które stanowią paliwo dla mitochondriów. Natomiast koenzym Q10 dba, by uwalniane w tym procesie elektrony nie uszkodziły samych mitochondriów.

Wyniki 8-tygodniowej suplementacji okazały się spektakularne. Ataki migreny zdarzały się prawie 3 razy rzadziej, trwały 2 razy krócej i były 2 razy mniej bolesne. Problem w tym, że badania zostały zlecone przez producenta tych suplementów, więc należy wziąć poprawkę na możliwy brak obiektywizmu. Powyższe badania warto więc uzupełnić metaanalizą z lutego 2019 roku, która potwierdziła, że koenzym Q10 zmniejsza częstotliwość ataków migren. Natomiast nie wykazała, by miał wpływ na długość i intensywność bólu.

 

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Julian Sobiech (@jakdozycsetki)

 

Źródełka:

Wang F, Van Den Eeden SK, Ackerson LM, Salk SE, Reince RH, Elin RJ. Oral magnesium oxide prophylaxis of frequent migrainous headache in children: a randomized, double-blind, placebo-controlled trial. Headache. 2003 Jun;43(6):601-10.

Welch KM, Ramadan NM. Mitochondria, magnesium and migraine. J Neurol Sci. 1995 Dec;134(1-2):9-14.

Gaul C, Diener HC, Danesch U; Migravent® Study Group. Improvement of migraine symptoms with a proprietary supplement containing riboflavin, magnesium and Q10: a randomized, placebo-controlled, double-blind, multicenter trial. J Headache Pain. 2015;16:516.

Sadeghi O, Nasiri M, Maghsoudi Z, Pahlavani N, Rezaie M, Askari G. Effects of pyridoxine supplementation on severity, frequency and duration of migraine attacks in migraine patients with aura: A double-blind randomized clinical trial study in Iran. Iran J Neurol. 2015 Apr 4;14(2):74-80.

Hajihashemi P, Askari G, Khorvash F, Reza Maracy M, Nourian M. The effects of concurrent Coenzyme Q10, L-carnitine supplementation in migraine prophylaxis: A randomized, placebo-controlled, double-blind trial. Cephalalgia. 2019 Apr;39(5):648-654.

Tags:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *