Jak powstrzymać starośćJak zatrzymać młodośćTrening

Morsowanie – klucz do zdrowia czy szkodliwa moda?

Morsowanie – korzyści

Doświadczone morsy twierdzą, że „za cholerę nie chcą ich dopaść żadne przeziębienia”. I nauka idealnie to potwierdza – badania epidemiologiczne dowodzą, że morsowanie aż o 40% zmniejsza ryzyko zakażeń dróg oddechowych.

Dzieje się tak, bo niska temperatura silnie pobudza układ immunologiczny. W rezultacie organizm produkuje więcej broni – monocytów, limfocytów i kilku innych żyjątek, które bronią nas przed stanami zapalnymi i chorobami (w tym przed nowotworami).

Brak dowodów

Mimo zachęcających badań i pozytywnych opinii samych morsów, jeszcze do niedawna trochę brakowało twardych dowodów na skuteczność morsowania. Opowiadałem o tym w podcaście „Napędzani marzeniami” (byłem gościem w 32. odcinku). I tu życie okazało się przewrotne, bo… Miesiąc później pojawiły się absolutne genialne badania na ten temat!! Są superświeże, bo opublikowano je w grudniu 2020 roku. A jakby tego mało, jednym z ich autorów jest Polak – profesor Zbigniew Waśkiewicz z katowickiej Akademii Wychowania Fizycznego. Dla mnie (jako wielkiego fana najwyższej jakości naukowych publikacji) jest to po prostu coś pięknego.

A jednak są dowody?

Zespół prof. Waśkiewicza przeanalizował gigantyczną ilość danych. Metaanaliza objęła ok. 1000 publikacji na temat morsowania, a badacze odrzucili wszystkie badania, które budziły choć cień wątpliwości (np. były przeprowadzane na zwierzętach lub na zbyt małej grupie ludzi). W efekcie powstała najwyższej jakości, krystalicznie czysta esencja wiedzy zdobytej przez dziesiątki lat dokładnych badań.

Tak naprawdę pozytywy można by wymieniać długo, bo metaanaliza prof. Waśkiewicza dowiodła także, że hartowanie w zimnej wodzie zwiększa wrażliwość organizmu na insulinę, reguluje poziom niektórych hormonów i ma efekt antydepresyjny. Samo morsowanie oczywiście depresji nie wyleczy, ale jako cenny dodatek do terapii może się sprawdzić kapitalnie – zwłaszcza że morsowanie to zazwyczaj zajęcie grupowe, które łączy ludzi.

Dla kogo NIE jest morsowanie

Badacze ustalili też bardzo ważną rzecz – kto powinien zrezygnować z morsowania, a kto powinien adaptować się stopniowo. Dla niedoświadczonego morsa najbardziej niebezpieczne są pierwsze sekundy po wejściu do lodowatej wody. Płuca reagują wtedy silnym skurczem i zmniejszeniem objętości. Doznanie może być na tyle szokujące, że ze strachu podejmie gwałtowne próby zaczerpnięcia powietrza. W efekcie kilka-kilkanaście głębokich, szybkich oddechów może doprowadzić do hiperwentylacji i omdlenia lub utraty przytomności.

Niebezpieczna jest też hipotermia – kąpiel powinna trwać maksymalnie 3 do 5 minut, a dla początkującego nawet dużo krócej.

Co ciekawe, morsowanie jest jedną z tych sytuacji, gdy osoby z nadwagą mają solidną przewagę nad szczupłymi. Badania dowodzą, że osoby z BMI powyżej 35 (czyli mocno otyłe) NIGDY nie wpadają w hipotermię w czasie zwykłego morsowania. Nie jest to oczywiście zachęta do nabijania kilogramów, ale jeśli masz nadwagę i chcesz rozpocząć kąpiele w zimnej wodzie, to jest to na starcie spore ułatwienie.

Zagrożone są natomiast osoby z chorym sercem. Ekstremalne zimno może wywołać arytmię, a w skrajnych przypadkach zatrzymanie krążenia.

Inne przeciwwskazania obejmują:

  • nowotwory
  • choroby tarczycy
  • anemię
  • alkoholizm
  • niektóre leki
  • otwarte rany
  • zaawansowaną miażdżycę
  • niewydolność żył

Jeśli chorujesz lub na stałe przyjmujesz jakieś leki, zawsze warto poczytać lub zapytać lekarza, czy wolno Ci morsować. A jeśli nie masz żadnych przeciwwskazań – morsowanie jest dla Ciebie.

Co tak naprawdę daje morsowanie

  • Świetnie wzmacnia odporność (morsy chorują o 40% rzadziej!)
  • Działa przeciwbólowo
  • Łagodzi stany zapalne mięśni i stawów
  • Wzmacnia serce i obniża ciśnienie
  • Przyspiesza metabolizm
  • Zmniejsza uczucie zmęczenia
  • Przyspiesza regenerację
  • Zwiększa tolerancję niskich temperatur

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Julian Sobiech (@jakdozycsetki)

Źródełko:

Hausswirth C, Louis J, Bieuzen F, Pournot H, Fournier J, Filliard JR, Brisswalter J. Effects of whole-body cryotherapy vs. far-infrared vs. passive modalities on recovery from exercise-induced muscle damage in highly-trained runners. PLoS One. 2011;6(12):e27749.

Knechtle B, Waśkiewicz Z, Sousa CV, Hill L, Nikolaidis PT. Cold Water Swimming-Benefits and Risks: A Narrative Review. Int J Environ Res Public Health. 2020;17(23):8984. Published 2020 Dec 2.

Tags:

1 komentarz

  1. Bardzo ważny wpis. Mam wrażenie, że w tej całej modzie na morsowanie trochę za mało mówiło się o tym, że to jednak nie dla każdego. Sama mam przeciwskazania, których sama z początku zupełnie nie kojarzyłam z zakazem morsowania, widząc wszystkie wzmianki w mediach społecznościowych. Zabawne, że piszesz o tym, kiedy na zewnątrz jest 34st 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *