Jak powstrzymać starośćTrening

Lumbago – 5 domowych sposobów na ostry ból pleców

80-90% z nas doświadczyło lub doświadczy ostrego bólu dolnej części pleców – tzw. postrzału lumbago. Oto kilka domowych metod, które w prosty sposób pomagają się go pozbyć.

Daję za nie rękę, bo przetestowałem je na sobie. Gdy trzy dni przed stworzeniem tego wpisu „trzasnęły” mi lędźwie, spodziewałem się, że na dłuższy czas wyłączy mnie to z życia. Lumbago statystycznie trwa od kilku dni do kilku tygodni. Na szczęście jako fizjoterapeuta wiedziałem, co robić, a dzięki tym metodom (zastosowałem wszystkie) zapomniałem o bólu w niecałe 48 godzin.

SKUTECZNE SPOSOBY NA POSTRZAŁ LUMBAGO

  1. Pozycja krzesełkowa” (na niebiesko: na leżąco, biodra i kolana zgięte do 90 stopni)
  2. Mata do akupresury
  3. Maści chłodzące lub zimne okłady (na niebiesko: działają przeciwbólowo)
  4. Maści rozgrzewające lub gorące okłady (na niebiesko: rozluźniają bolesny obszar)
  5. Ćwiczenia na wzmocnienie kręgosłupa

„Pozycja krzesełkowa”

Jest kilka pozycji, które dają ulgę przy ostrym bólu dolnej części pleców. „Krzesełko” jest w moich oczach najlepsze. Dzięki niemu można nie tylko odpocząć od bólu, ale także poczytać albo popracować na tablecie lub laptopie. Słowem – nic nie stoi na przeszkodzie, by poleżeć tak przez długie godziny i nie zanudzić się na śmierć.

Ideał mamy wtedy, gdy leżysz na plecach, a biodra i kolana tworzą kąt ok. 90 stopni – dokładnie tak, jak siedzielibyśmy na krześle postawionym nie na podłodze, a na ścianie. W tej pozycji mięśnie odpoczywają, przestrzenie międzykręgowe rozluźniają się, a ból jest najmniejszy – czasem może nawet ustąpić całkowicie. Zalecane minimum w tej pozycji to 20-30 minut, ale spokojnie można w niej spędzić nawet kilka godzin.

jaką matę do akupresury wybrać?

Mata do akupresury

To fantastyczny wynalazek stworzony na podobieństwo łóżka fakira – tyle że zamiast gwoździ w plecy wbijają się setki drobnych kolców. To całkiem skuteczna alternatywa dla masażu i technik manualnych, bo bez żadnego wysiłku (wystarczy tylko leżeć) bombardujesz mięśnie bodźcami rozluźniającymi. Efekt jest spektakularny i widoczny gołym okiem – kilkanaście-kilkadziesiąt minut spędzonych na macie powoduje solidne przeoranie i przekrwienie mięśni.

Tę oryginalna relaksację zalecam nie tylko osobom z lumbago, ale także z bólem górnej części pleców. Może też przynieść ulgę przy napięciowych bólach głowy i migrenach. Świetnie dopełnia się z opisaną przeze mnie wcześniej „pozycją krzesełkową”. Należy jednak pamiętać, że w przypadku bólów szyi i głowy sprawa wygląda nieco inaczej. Mięśnie szyi i karku nie będą w komplecie przylegać do maty, nawet jeśli w zestawie znajduje się specjalna poduszka z kolcami. Efekt przeciwbólowy może się więc okazać niewystarczający. Natomiast w mojej ocenie lepiej zadziałać przynajmniej na niektóre mięśnie, niż nie zadziałać wcale.

Na rynku jest już spory wybór mat do akupresury. Jest jednak pewna firma, która reklamuje swoje produkty jako „jedyne prawdziwe i oryginalne”. Twierdzą, że byli pierwsi i opatentowali nawet specjalny układ kolców, który ma działać najlepiej na świecie. Smutna dla nich prawda jest jednak taka, że praktycznie wszystkie maty mają podobną skuteczność 🙂 Nie ma znaczenia, czy kolce układają się w kwiatki, w drzewka czy w kółeczka – każdy układ gwarantuje solidne bodźcowanie pleców. Dlatego nie warto wydawać na matę kilkuset złotych – dobry produkt można spokojnie znaleźć za ok. 100 zł.

Sam od lat używam >>>dokładnie takiej maty<<< i bardzo ją sobie chwalę 🙂

Maści chłodzące lub zimne okłady

Zimno ma jedną niezaprzeczalną i mocną zaletę – działa przeciwbólowo. Jeśli więc chcesz sobie pomóc na lumbago, nie trując się lekami, warto schłodzić bolesne miejsce – zwłaszcza w fazie ostrej, czyli do 48 godzin od wystąpienia bólu.

Maści rozgrzewające lub gorące okłady

Ciepło wspaniale rozluźnia mięśnie. A jako że to mięśnie są zazwyczaj bezpośrednim źródłem bólu, wysoka temperatura może pomóc im „odpuścić”, co przekłada się na mniejsze cierpienie i szybszy powrót do sprawności.

Ćwiczenia na wzmocnienie pleców

Ćwiczenia zapobiegające nawrotowi lumbago

Spośród rzeczy, które dziś omawiam, na dłuższą metę ćwiczenia są absolutnie najważniejsze – nie tylko zmniejszają lub kasują ból, ale też zapobiegają ponownym atakom lumbago. Nie ma zdrowego kręgosłupa bez zdrowej dawki ruchu.

Dobra informacja jest taka, że wystarczy nawet kilka minut tygodniowo. Nie polecam żadnego konkretnego zestawu, bo na YouTubie pełno jest filmików z „ćwiczeniami na kręgosłup” i większość z nich faktycznie jest OK. Grunt to wzmocnić trzy obszary:

  1. Mięśnie dolnej części pleców
  2. Mięśnie brzucha
  3. Pośladki

Brzuch i plecy trzymają „core” i budują Twój gorset mięśniowy wokół kręgosłupa, a pośladki dodatkowo stabilizują biodra i miednicę. Aby je przećwiczyć, wystarczą dosłownie 2-3 ćwiczenia, np. deska + wznosy bioder („mostek biodrowy”) + skłony „dzień dobry”.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Julian Sobiech (@jakdozycsetki)

Tags:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *