DietaJak zatrzymać młodość

Przemiana materii – co jeść, żeby ją przyspieszyć

Jak przyspieszyć metabolizm

Jest parę sygnałów, które pomagają rozpoznać, że organizm jedzie jak na zaciągniętym hamulcu. Syndrom leniwego jelita, zaparcia, ciągłe uczucie zimna, brak energii – każde z nich może znaczyć, że przemiana materii idzie co najwyżej kiepsko. Na ten stan szczególnie narażone są osoby prowadzące siedzący tryb życia, niećwiczące i stosujące nie najlepszą dietę. Jak sobie pomóc i przyspieszyć pracę organizmu? W jaki sposób dodać sobie energii i rozgrzać organizm? Jak unormować procesy trawienia?

Sposobów jest sporo – ćwiczenia, aktywny tryb życia, a nawet picie wody. Dziś jednak skupię się na diecie, a dokładniej produktach, które mają na organizm bezpośredni wpływ. Jedne działają np. na mózg, inne na jelita, a wszystkie pomagają przywrócić organizm na właściwe tory i rozpędzić go do normalnej prędkości. Łapcie nową porcję wiedzy – oto produkty poprawiające przemianę materii:

Zielona herbata poprawia przemianę materii

Zielona herbata

Warto wiedzieć, że substancja, która odkłada się na brzuchu, biodrach, boczkach itp. to tzw. tłuszcz biały, który magazynuje energię. Jest jednak jeszcze drugi rodzaj – tłuszcz brunatny. I on energię PRODUKUJE – wytwarza ciepło, które organizm może wykorzystać lub oddać otoczeniu. Zielona herbata pomaga wzmocnić ten efekt na dwa sposoby:

Po pierwsze, dwie szklanki dziennie potrafią w niecałe 3 miesiące zwiększyć objętość tłuszczu brunatnego o ok. 20%.

Po drugie, zielona herbata potrafi zmusić go do produkcji większej ilości ciepła. Ciało spala dzięki temu więcej kalorii, co ułatwia odchudzanie.

Szacuje się, że dzięki tym dwóm właściwościom jedna szklanka zielonej herbaty spala ok. 5 gramów tłuszczu.

Kawa

Kawa wykazuje podobne działanie jak zielona herbata. Nic dziwnego – teina zawarta w herbacie to dokładnie ta sama substancja co kofeina, a także guaranina (obecna w guaranie) i mateina (z yerba mate).

Wpływ czerwonej papryki na przemianę materii

Czerwona papryka

Czerwona papryka zawiera tzw. ksantofile. Mają nie tylko silne właściwości antyoksydacyjne i poprawiają wzrok (np. luteina, zeaksantyna), ale też przyspieszają przemianę materii. Wynika to z badań, jakie w 2018 roku przeprowadzili japońscy naukowcy z zespołu Ryo Kakutaniego – ich wyniki sugerują, że jedna duża papryka dziennie pozwala w 12 tygodni zredukować MBI o 0.3-0.7 punktu.

Kwas alfa-linolenowy

Kwas alfa-linolenowy (znany szerzej jako ALA) hamuje działanie tzw. kinazy białkowej aktywowanej przez AMP. Jest to jeden z enzymów kontrolujących metabolizm, a jego dezaktywacja przyspiesza spalanie kalorii w trakcie odpoczynku. Przy okazji warto wspomnieć, że kwas ALA działa także na mózg – hamuje w nim uczucie głodu i wzbudza poczucie sytości, co jest kolejnym plusem. Zwłaszcza w trakcie odchudzania.

Ostre papryczki

Kapsaicyna zawarta w ostrych papryczkach (chilli, habanero itd.) ma wyjątkowo efektowne działanie. Potrafi nie tylko porządnie przypiec, ale też rozgrzać jak dodatkowa warstwa ubrań. A to przecież nie wszystko – kapsaicyna niby nikogo nie obraża, niby nie opowiada żartów, a potrafi doprowadzić do łez najtwardszych zawodników 😉 Skutki jej działania bywają odczuwalne także następnego dnia – zarówno w trakcie trawienia, jak i wizyty w toalecie.

Imbir

Herbata z imbirem to szalenie popularny napój – zwłaszcza jesienią i zimą. I słusznie – imbir to kolejna substancja podkręcająca w organizmie proces termogenezy. Połączenie imbiru z teiną sprawia, że efekt ten jest podwójnie silny. Przemiana materii ulega przyspieszeniu, a ciało spala więcej kalorii, dzięki czemu jest w stanie wyprodukować większą ilość ciepła.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Julian Sobiech (@jakdozycsetki)

Źródełka:

Yoneshiro T, Matsushita M et al. Tea catechin and caffeine activate brown adipose tissue and increase cold-induced thermogenic capacity in humans. Am J Clin Nutr. 2017 Apr;105(4):873-881.

Nirengi S, Amagasa S. et al. Daily ingestion of catechin-rich beverage increases brown adipose tissue density and decreases extramyocellular lipids in healthy young women. Springerplus. 2016 Aug 18;5(1):1363.

Nishimura M, Muro T, Kobori M, Nishihira J. Effect of Daily Ingestion of Quercetin-Rich Onion Powder for 12 Weeks on Visceral Fat: A Randomised, Double-Blind, Placebo-Controlled, Parallel-Group Study. Nutrients. 2019 Dec 28;12(1).

An R, McCaffrey J. Plain water consumption in relation to energy intake and diet quality among US adults, 2005-2012. J Hum Nutr Diet. 2016 Oct;29(5):624-32.

Madjd A, Taylor MA, Delavari A, Malekzadeh R, Macdonald IA, Farshchi HR. Effects on weight loss in adults of replacing diet beverages with water during a hypoenergetic diet: a randomized, 24-wk clinical trial. Am J Clin Nutr. 2015 Dec;102(6):1305-12.

Velickovic K, Wayne D. et al. Caffeine exposure induces browning features in adipose tissue in vitro and in vivo. Sci Rep. 2019 Jun 24;9(1):9104.

Mansour MS, Ni YM, Roberts AL, Kelleman M, Roychoudhury A, St-Onge MP. Ginger consumption enhances the thermic effect of food and promotes feelings of satiety without affecting metabolic and hormonal parameters in overweight men: a pilot study. Ginger consumption enhances the thermic effect of food and promotes feelings of satiety without affecting metabolic and hormonal parameters in overweight men: a pilot study.

Ando Y, Saito S, Oishi S, Yamanaka N, Hibi M, Osaki N, Katsuragi Y. Alpha Linolenic Acid-enriched Diacylglycerol Enhances Postprandial Fat Oxidation in Healthy Subjects: A Randomized Double-blind Controlled Trail. J Oleo Sci. 2016 Aug 1;65(8):685-91.

Tags:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *